10 september 2012

Renoveringen - nedräkning

Tänk dig ett smultron. Ett mörkrött, ganska stort och solmoget. Lägg det på tungan och pressa sakta sönder bäret mot gommen. Svälj därefter. En sträng av söt och fyllig smultronsmak sparar sig på smaklökarna. Så gör känslan också, känslan av såväl sötaste smultronet som av säsongens sista sommardag.

Om denna söndag inte är 2012 års sista sommardag, är den garanterat en av de sista. Jag har därför placerat mig, kameran och min dator på förra årets Ernstprojekt, ljugarbänken mot stugväggen på altanen. Solen värmer jeansklädda ben. Tjocktröjan värmer resten av kroppen. Medan grabbarna låter hantverkardonen svinga i storstugan påbörjar jag mitt renoveringsavslut på den här bloggen. Snart dags för nya skrivarämnen.

Typisk Robert, här nästan täckt av reparationsgips.
Den här helgen har vi gjort en jätteinsats i vårt renoveringsprojekt i storstugan. Med en extra semesterdag i bagaget och med familjens hantverkare som följeslagare har vi nu reparationsgipsat alla väggarna i storstugan och tapetserat med Recover. Rummets sista Robert går härmed i graven. Det ska bli riktigt skönt att kunna skåda släta fina väggar utan sprickor och jättelika luftbubblor i tapeten.

Dessutom har bästa hantverkarna satt upp och fogat en blankt vit och glänsande mosaik vid nya köksbänken samt monterat spisfläkten. Nu återstår endast roller med chi-takefärg på de väggar som inte hör till kökshörnet samt lite övrigt småfix. Nästa helg blir därför åter en arbetshelg. Jag känner mig inte lika entusiastisk inför ytterligare ett par dygn i mina lumpna målarkläder som jag gjorde i vintras/våras. Men jag känner absolut en stor entusiasm inför att få ställa upp fina keramiken och den häftiga prinsesstårtan på mina nya öppna kökshyllor.

Blank och glänsande vitfogad mosaik bakom ett resonemang kring montering av köksfläkt. Snart snart är detta en fin och trivsam köksvrå i en fantastisk stuga med hög mysfaktor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar