1 oktober 2012

Vad är en dag på slottet

I våras tog vi en rövare och annonserade vårt stugkök på Blocket. Egentligen ville vi bara kolla om det fanns något andrahandsvärde i vår kökshörna. Ett drygt dygn efter annonsens införande var ju köket sålt, nedmonterat och lastat på köparens släpvagn. Så nog var köket attraktivt. Och vi fick bråttom att både planera och köpa nytt kök på IKEA.

Byggnationen av det nya köket har jag ju skrivit om i den här bloggen. Vad jag däremot inte har berättat om är vad vi fick avstå på grund av IKEAs mycket oflexibla logistikprocess. Eller tack vare kanske jag ska säga. Första helgen i juni bestämde IKEA att köket skulle levereras. Första helgen i juni hade vi en försommar med temperaturer lägre än vad vi hade under julhelgen nästan sex månader tidigare. Första helgen i juni hade vi också vår häst- och slottshelg inbokad på Häringe slott.

Jag är glad att både Sofies Islandshästar och Häringe Slott har ett betydligt flexiblare bokningssytem än IKEA då vårt enda alternativ var att boka om guldkantshelgen till senare tillfälle. Så här i efterhand kan jag bara konstatera att hästarna, hösten och slottet visade sina absolut bästa sidor när vi äntligen kom iväg på vår upplevelse.

Vi kanske ska tacka IKEA för det!

Härlig ridupplevelse! Jag fick Bruda, en trygg 15-åring som gärna gick i promenadtakt. Emellanåt lyckades jag få henne att tölta, jättehäftigt. Vi red på stigar som gamla farbröderna Wennergren och Krüger använde när de inspekterade sina marker för sådär 70-80 år sedan.


I vänstra flygeln på andra våningen bodde vi i ett fantastiskt rum designat av Pontus Djanaleff. Jag har aldrig hört talas om Pontus Djanaleff. Däremot har jag upplevt hans fantastiskt vackra inredning och design. Jag är imponerad. Och hänförd. 
Kolla in - typ duschrummet. Bakom dörren du ser till höger i bild finns toalett och dusch. Allt är lika svart på den sidan dörren som handfatet, bänken och väggarna här på bilden. Fantastiskt fräscht och effektfullt - matt svart blandat med högblank. Ett litet aber dock. Lysknapparna är också svarta. Svåra att hitta när det är mörkt och man ska tända lyset!!
Champagne på kylning. Kolla in vattentappen, ball eller hur. Svarta lysknappen hittar du i bildens högra hörn.
Schyssta dubbelsängen från Hästen och ett alldeles fantastiskt badkar med lejontassar. En märklig känsla att bada i sovrummet. Eller att sova i badrummet. Hmmmm....
Vackra vackra soffan med kuddar som matchar.
Vad är en dag på slottet om den inte fylls med anor från förr? Och en kopp afternoon tea med snittar, scones och bakverk i flera etage. Häringe Slott bjuder på allt det här. Häng med på ett litet collage med härligt att äta i tvättäkta slottsmiljö.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar