30 november 2012

Säsongens första snö

Rubriken är faktiskt inte helt sann. Det har snöat åtminstone en gång tidigare innan novembers regnperiod satte in. Nu hoppas jag att detta snöväder tagit kål på grå tunga regnmoln. 

Vi bor i en lägenhet i Bromma alldeles på gränsen till Sundbybergs kommun. Vår lägenhet är belägen nästan på toppen av en backe och nedanför backen passerar man gränsen till nästa kommun. Denna backe är vägavsnittet som kommunen alltid glömmer. Här ligger oktobers höstlöv kvar på gångvägen och blir geggigt hala av novembers ihållande regn. Och när det fryser på blir löven otäckt isigt hala.

Under vinterhalvåret snöröjs det om någon får syn på trottoaren. Sandas görs det också om någon är skarpsynt nog att se behovet.


Så inför denna säsong har jag investerat i eget halkskydd. Broddar. Tack tack snälla Claes Ohlson för ditt smörgåsbord av diverse nödvändigheter. Här hittade jag de mest behändiga och diskreta broddar jag någonsin sett i mitt liv, med tillhörande chic liten påse som lagom får plats i handväskan.
Så smidiga! Man trär i tån i ena änden och drar över hälen i andra änden. 
Som extra grovt sandpapper. Tunna så de känns knappast när man satt på dem på skorna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar