2 december 2012

Goa vänner och go' middag


Jag har, en gång i tiden, varit ett riktigt esse i köket. Att komma som gäst hem till mig var en garanterad smakupplevelse där jag lade lika mycket själ i maten som i dukningen. 

Det är inte en gång i tiden längre. Men ibland vaknar den där gamla matådran inom mig. Då får tungans smaklökar och ögats visioner fritt spelrum. Den här helgen blev en sådan helg. Efter en skön lördagsfrukost med kaffe, knäckemackor med god ost och några artiklar i DN som fångade äntrade vi Bromma Blocks.

Två självscanningskassar fylldes med sparrispotatis, oxfilé, röda söta små fina tomater, rödlök, jordgubbar, kivi, bananer, glass, blåmögelost, små delikatessknäckebitar, fikon och fikonmarmelad. Med utskrivet recept från Tasteline belägrade jag därefter köket. 

Tunt skivad sparrispotatis i smord ugnssäker form. Tillaga i 225 graders ugnsvärme i cirka 40 minuter. Den första kvarten ska formen vara täckt av till exempel aluminiumfolie.

Fräs oxfilen runt om i smör i het panna och låt den därefter eftersteka under lock på mycket svag värme i sådär 10-15 minuter. Låt filén därefter vila några minuter innan du skär den i centimetertjocka skivor. Skivorna lägger du ovanpå den gräddade potatisen.

Mosa samman finklippt persilja och några pressade vitlöksklyftor med rumsvarmt smör. Lägg kryddsmöret i klickar ovanpå oxfiléskivorna. Grädda i 250 graders ugnsvärme i cirka 5 minuter. Servera direkt.
En sallad på små fina röda tomater och röd lök smakar fint till. Hackad persilja som blivit över från kryddsmöret är fint att strö över. Ringla över lite olivolja. Färdigt att servera.
En joker på bordet. Jag hade förberett efterrätten Gino och fått några jordgubbar över. Dessa skivade jag och kryddade med grovmalen svartpeppar samt ringlade över olivolja. Jordgubbarna blev fantastiskt fina i den lilla geléskålen på bordet, dock förblev dessa en joker. Bedårande, men smaken passade inte riktigt in i sammanhanget!
Nu väntar vi bara på att kvällens gäster ska komma. Små delikatessknäckebrödbitar är bredda med blåmögelost och toppade med både fikon och fikonmarmelad. Mousserande serverades därtill. Mycket gott!

En kopp kaffe, och något för matsmältningen, avslutade en mycket god och trevlig middag.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar