24 december 2012

Liten Sörfjärdsstuga blir pepparkakshus

När jag var liten så gjorde vi alltid en krubba som ställdes upp på skådbar plats i lägenheten. I krubban fanns lilla Jesusbarnet - givetvis! Och en himla massa andra figurer såsom de tre vise männen, lamm, hästar, kor och grisar. Jag tror också att det placerades tomtar i alla dess former i krubbans närhet. Köpta tomtar och pappersslöjdstillverkade.

Jag förde traditionen vidare. Nästan. Någon julkrubba är inte mina barn uppväxta med. Prefabricerat pepparkakshus däremot. Varje jul klistrade vi ihop Mor Annas och täckte taket med nonstop och kristyr. Kristyr användes också till knutar och fönsterfoder, kladdigt spritsat ur strutar gjorda av smörpapper. Hela härligheten placerades i bokhylla där omgivningarna kläddes i bomull och landskapet fylldes med tomtar, granar och en massa renar och andra julmåsten.

Det höll på att bli prefabricerat i år också. Väl förberett dessutom. Redan i mitten av november tillbringade vi en helg i stugan tillsammans med dottern och svärsonen. Pepparkakshus var på agendan. Nonstop, geléhallon och skumtomtar var inhandlade tillsammans med Mor Annas pepparkakshussats. Så snart vi öppnat paketet insåg vi att helgen behövde planeras om. Det här var utom rimlighet för att ens kunna laga.


Lika bra var väl det. Jag tänkte om och beslutade att nu gör vi allt från grunden. Vi gör en pepparkaksminiatyr av stugan. Nemas problemas. Jag hämtade ritningar från Hälsingestugan och räknade om i skala någonting. Denna pappersmodell fick nu tjäna som mall för det verkliga pepparkakshuset.


Jag slaktade pappersmodellen och använde de olika delarna som mallar i pepparkakshusbaket. Pepparkaksdegen kavlades i så stora bitar som möjligt på bakplåtspapper. Därefter placerades mallen ovanpå och jag skar ut husdelen i degen. Hela byggbiten, som forfarande låg på bakplåtspapper, flyttade jag över till plåt och gräddade i ungefär 225 graders ugnsvärme. Det är viktigt att man gräddar länge. Kakan ska inte bli god att äta. Den ska bara bli hård och stadig att använda som byggelement. Just denna del tog jag ut för tidigt ur ugnen. Den var alldeles för mjuk och vek sig på flera ställen när jag skulle montera det.

Delmål husgrunden = nästan klar. Det är här jag inser att taket, trots att båda bitarna numera är riktigt hårdgräddade, måste stadgas upp.

Bärande vägg monterad!

Huset färdigt att garneras.
Nu är plåttaket lagt. Vi använde svarta lakritsknappar. Samma sak som Nonstop, fast svarta och med lakritsfyllning. Och vi använde svart salmiakströssel. Varannan rad laktritsnonstop, varannan rad strössel. Vit kristyr användes som lim. Det som droppade ner blev snö, eller istappar.

Lärdomar inför nästa jul. Gör inköpslista, så glöms inte salta pinnarna som skulle ha använts för staket. Då glöms heller inte bomullen som skulle använts som snö. 

Skär ut hål för fönster och dörrar redan i mallen så att detta är klart när delarna gräddas. Sen kan gelatinblad användas som fönster. Man borde kunna preppa gelatinbladen med fönsterspröjsarna. Och så skulle det vara ballt med trädgårdsmöblerna i pepparkaksformat också. Och familjen som tomtekarikatyrer. Så nog finns det utvecklingsmöjligheter.

Dotter och svärson, bästa takläggarna!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar