1 juni 2012

Allt finns på IKEA, förutom ......

De allra flesta företag har så kallade värdeord inbakade i sin affärsidé. Dessa värdeord ska alltid finnas med i företagets kommunikation. På ICA till exempel finns både tryggt och inspirerande med bland kärnvärdena. Och dessa kärnvärden känner jag såväl före som under och även efter mitt kundvarv i min ICA-butik. När det gäller IKEA, som varit i stort fokus för oss den senaste tiden, har jag dock svårt att identifiera dess värdeord. Mer än att ordet FLEXIBILITET absolut inte är en av dem.


Jag måste bara säga att jag gillar IKEA och jag njuter oerhört av att göra ett fullt kundvarv där. Lika mycket som jag njuter av min kundvarvspromenad fascineras jag över vilka behov IKEA lyckats skapa hos mig. Behov jag inte visste att jag hade innan jag ställde mig på rulltrappan upp i varuhuset.

När man beställer ett kök hos IKEA som inkluderar en måttbeställd bänkskiva har man ångerrätt i 24 timmar. Detta signerar man så snart man gjort sin order. Efter dessa 24 timmar är det lögn i helsike att få hjälp med minsta korrigering. Fråga oss - vi vet!

Vi hade ritat vårt kök med plats för en 40 cm bred diskmaskin. Ett par dagar efter signerad order var vi ute på stan för att köpa vår diskmaskin. Vi blev då varse att 40 centimeters diskmaskiner är 45 cm. Efter fyra samtal av varierat tillmötesgående från IKEAs kundtjänst var vi klara med att allt är möjligt - bara man lättar på plånboken. Vi insåg också att det skulle bli väldigt dyrt att lätta på plånboken för att justera vår bänkskiva. Därför beslutade vi, tillsammans med kundtjänstsamtal nummer fyra, att vi istället byter ett 40 brett bänkskåp till ett 30 dito. På så vis blir åtminstone inte vår måttbeställda bänkskiva för kort.

Samma inflexibilitet möter vi när köket ska levereras. En syntetröst ringde upp och berättar: "Vi levererar ert kök på fredag mellan 08.00 och 17.00". Punkt.

IKEA levererar till vår sommarstuga. Vi bor inte där. Det är således inte den enklaste saken i världen att finnas på plats under IKEAs mycket generöst tilltagna leveranstid. Det blir ånyo ett samtal med IKEA, som presenterar olika möjligheter för oss. Vi kan skjuta fram leveransen till nästa fredag mellan 08-17. Eller så kan vi låta transportören ställa av godset utanför stugan, då försvinner dock vår reklamationsrätt. Såvida vi inte trollar fram en granne i sommarstugeområdet som kan ta emot och kvittera godset.

Men allt är, som sagt, möjligt. Bara man betalar för det. Hos IKEA är en mer tidsbestämd leveranstid möjlig om man betalar 400 kronor i förskott. Då kan man boka leveranstiden till ett exakt klockslag (plus minus 30 minuter).

Vi betalade 400 kronor och fick vårt nya fina IKEA-kök levererat kl 16.30 plus/minus 30 minuter. Samtliga kartongers artikelnummer är avprickade mot leveranssedel. Samtliga kartongers kvalitet är också granskade, så vi känner oss trygga med att ha allt på plats, i oskadad skick, och kan påbörja vårt arbete med nya kökshörnan nu i helgen.

Önska oss lycka till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar