9 juli 2012

Om en gäststuga

När vi köpte stugan ingick ett friggebodsbygge i köpet. Friggeboden blev vår första riktiga kontakt med säljaren. I början artade sig bygget riktigt bra. Gänget jobbade ihärdigt och avrapporterade med såväl foton som filmer. Allt gick så bra att vi också bad dem att fixa interiören. Vi kom överens om glasfibertapet och Stockholmsvitt på toaletten samt recover i resten av stugan. Recovern skulle vi måla själva.
Detta skulle vi aldrig bett dem göra! Jag tror att jag glömde andas är jag tittade in i lillstugan efter slutfört arbete. Bara färgen på toaletten fick mig gråtfärdig. Det var inte stockholmsvitt på väggarna, det var grafitgrått. 

Precis som graffitikonstnärer taggar sina konstverk taggar vår säljare sitt renoveringsarbete. Skillnaden mellan dessa två är skickligheten i arbetet. Oavsett vad man anser om graffiti som en konstart så är det välgjort. Utfört arbete i vår gäststuga var inte i närheten av välgjort, däremot vältaggat i form av skrynkliga tapethörn, stora luftbubblor i tapeten, skarvade dörr- och fönsterfoder samt färg- och spackelskvättar både här och där.

Det var med tungt sinne vi i februari för lite drygt två år sedan gav oss iväg till Hudiksvall och införskaffade allt nödvändigt för att återställa gäststugan. Allt arbete i toalettutrymmet fick vi ta ner, därefter gjorde vi om och rätt. Bredspackling och slipning tills underlaget var jämnt. Tapetsering med glasfiberväv och därefter en lätt gråbruten vit färg. Stockholmsvita väggar.

I stora rummet lade vi inte ner samma energi. Det som var använt istället för recover var ett tunnt fliselinliknande material. Jag vet inte om denna "fliselin" är tänkt som ett väggmaterial och vad den i så fall ska fylla för funktion. På vår vägg fyllde den ingen funktion alls, tvärtom. Bristfällig spackling lyste igenom och antalet luftbubblor, skrynklor och veck var oändligt. Vi hade inte riktigt energi för att göra om utan vi nöjde oss med att eliminera luftbubblorna med hjälp av rakblad och lim. Detta ångrar jag idag. Trots fin väggfärg och trevlig möblering är skavankerna på väggarna i stort sett det enda jag ser när jag kliver in i stugan.

Luftbubblor i glasfiberväven, otäta hörn och skarv utanpå glasfibertapeten. Inte så konstigt att jag var gråtfärdig när jag såg resultatet!
Båda bilderna visar området precis ovanför entrédörren. Dörrfodret är skarvat. Luftbubblor i "recoverfliselinet" i kombination med inget underarbete alls får en verkligen att hålla sig från skratt.



Färdig toalett! Nu är väggen helt slät och i korrekt färg. Toalettporslin och badrumsskåp är på plats, precis som belysning och varmvattenberedare.

Vi är mycket nöjda med resultatet!











Rummet med trinettkök, våningssäng och väggfast fällbord med stolar.

Fönster och tak kommer att målas vita. Jag föreställer mig gardinkappor av fina gamla lakan med brodyr. Det kanske blir några loppisbesök om detta regniga semesterväder håller i sig ....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar