15 juli 2012

Östen med resten

Vår stuga är, som jag säkert tidigare nämnt, belägen på södra norrlandskusten. Här kan du svänga av E4:an vid Gävle och tuffa ända upp till Sundsvall på små vägar där du passerar gamla bruksmiljöer, fiskeläger, havsbad och naturreservat. Utefter vägen finns massor av små caféer och restauranger att rasta vid och havet erbjuder ett flertal sandstränder att lägga ut sin handduk på. Jungfrukusten är för mig nyupptäckt i och med köpet av stugan och har sedan dess blivit min oas.


Mellanfjärden är en av flera charmiga små fiskebyar som har lyckats erbjuda turismen fina sommarupplevelser utan att ge avkall på den gamla genuina miljön. Konsthantverksboden är inhyst i ett stort hamnmagasin i två plan. Som jag skrev i tidigare blogginlägg finns här endast kvalitet till försäljning. Kvalitet tillverkat av regionens främsta konsthantverkare.

Vägg i vägg med hamnmagasinet finns Mellanfjärdens teater, en enkel teater med cirka 200 sköna teaterfåtöljer. I augusti varje år ger man föreställning här. Anders och jag har gått på Mellanfjärdsteatern sedan 2010, i år blir det vårt tredje besök. Vi kommer att se The Ladykillers.

I onsdags uppträdde Östen med Resten. Mellanfjärdens teater var slutsåld till sista plats och hela salongen njöt av svängig musik och mycket humor. Två timmars fullt ös där också gästartisten Sofia Rapp Johansson sjöng egna visor.

Vi förstod snabbt att Sofia Rapp Johansson haft ett tufft liv. En av hennes visor var skriven utifrån en dikt som hennes mamma skrivit. Sofias mamma dog av en överdos och dikten var en av de ting som  hon lämnade efter sig.

Texten var stark och handlade om drogen som alltid står i vägen för kärleken och samhörigheten. Jag blev tårögd, budskapet träffade direkt. Den träffade inte för att jag själv någonsin gått på droger. Inte heller har min mamma gjort det (men efter sin pensionering lät hon en sakta groende alkoholism få härja fritt vilket ledde till stora problem och mycket förnedring fram till hennes död). Jag träffades eftersom jag har två mycket nära släktingar som är uppväxta med en mamma låtit sin mammaroll verka i skuggan av narkotikan. Jag vet inte allt om deras uppväxt, men jag har på långt senare år fått veta och förstå hur illa och starkt detta påverkat dem.

Utöver texter med starka budskap är Sofia Rapp Johansson en suverän artist med en fantastisk sångröst. Jag googlade på henne efter showen och fick en stor mängd träffar. Lyssna på henne!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar