28 juli 2012

Hemodlat och närproducerat

Jag har ju tidigare berättat att vi har vår stuga på en tallmo. Trädgården är, förutom mina idoga planteringar av blomsterprakt, vildväxande. Här finns massor av ljung, riviga enbuskar och djuplila rallarrosor. Här finns också både lingon och blåbär. 

Det är en ganska häftig känsla att ströva lite lätt på egna tomten och plocka blåbär. Inga förberedelser såsom stövlar, matsäck och plasthinkar behöver jag tänka på, det är bara att kliva ut i trädgården och börja plocka! Under skön eftermiddagssol i går fick jag ihop en rågad liter. Känslan var fantastisk, jag kan gott föreställa mig att den är i det närmaste jag kan komma med en svampplockares som just plockat en korg. Man vill ha mer! Jag utvidgade därför mitt område till allmänningen i närheten. Här var jag dock inte först på plan, men lyckades få ihop ytterligare en liter genom att plocka rent alla spridda skurar som tidigare plockare missat. Förutom denna fantastiska Philip von Schantz räckte skörden till fina blåbärsgrottor. Resten landade, förpackat i små plastpåsar, i frysen för att senare användas till sylt eller smaksättning av frukostfilen.

Mat är en ständig källa till glädje här i stugan. Kanske är det skogsluften som suger eller kanske är det bara känslan av ledighet och evig tid som gör att vi lägger ner mer engagemang i såväl tillagning som smakkombinationer. Speciellt mycket matglädje får vi när sambons son med familj är på besök. Daniel är webbutvecklaren som har gourmetmatlagningen i fingerspetsarna. Alla ingredienser Daniel hanterar är en fröjd för ögat och karatrikt guld för gommen. Under Daniels besök här i veckan har vi till exempel fått njuta av lax med rubbing av sesamfrön tillsammans med hickorymarinerad fänkål. Soya- och whiskymarinerad entrecote satt också fint på smaklökarna.

Daniel bjuder på enkel mat också. Enkel och välsmakande. Med ICAs grovmalda färs på högrev har vi slukat perfekt grillade hamburgare tillsammans med ett fylligt glas rödvin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar